Attest van leven


Het levensbewijs of attest van leven is een document waarmee je kan aantonen dat je nog in leven bent.

Dit document wordt soms gevraagd door pensioendiensten, verzekeringsinstellingen, ziekenfondsen, financiële instellingen, openbare besturen, een notaris, een advocaat, de rechtbank, de ambassade of het consulaat. Zo hoef je je bij deze personen of instellingen niet persoonlijk aan te bieden om aan te tonen dat je nog leeft.

Voorwaarden

De volgende partijen kunnen het attest met betrekking tot jezelf aanvragen:

  • jijzelf
  • je wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder of voogd)
  • bijzondere gemachtigden zoals een notaris of advocaat
  • derden (bv. publieke of private instellingen) als de afgifte ervan voorgeschreven is door of krachtens de wet
  • een derde persoon op voorwaarde dat die in het bezit is van een volmacht en de identiteitskaart (of kopie ervan) van de aanvrager.

 

Procedure

Naargelang je situatie kan je het attest van leven aanvragen aan:

  • de dienst Burgerzaken van je gemeente.
  • de ambassade of het consulaat van het land waar je verblijft.
  • Als u beschikt over een elektronische identiteitskaart, dan kunt u het attest van leven ook raadplegen, downloaden en afdrukken via ‘Mijn Dossier’, de online toepassing van het Rijksregister.
  • Via het e-loket van de gemeente.

Anderen kunnen het attest enkel aan het loket aanvragen.

 

Wat meebrengen

Als je het attest zelf ophaalt:

je eigen identiteitskaart of verblijfsvergunning.

Als je het attest voor iemand anders aanvraagt:

een volmacht van de betrokkene en een kopie van zijn of haar identiteitskaart
uw eigen identiteitskaart.

Burgerzaken

Ann Merlo
Charony Pulinckx
Mathias Hikketik

Dorpsplein 35
3470 Kortenaken

Tel 011 58 62 61
Tel 011 58 62 63
Fax 011 58 20 93

burgerzaken@kortenaken.be

Openingsuren

Ma – vrij: van 9 tot 12 uur
Ma: van 18 tot 20 uur
Woe: van 13 tot 16.30 uur

Leven Burgerzaken Attest van leven