De gemeente Kortenaken zet sinds 2012-2013 in op het thema trage wegen, van inventarisatie en visievorming tot terreinrealisatie. In 2021 engageerde de gemeente zich om, onder begeleiding van Interleuven en Trage Wegen vzw, een beleidskader traag netwerk op te maken dat voldoet aan de bepalingen van het Gemeentewegendecreet.
Wat is een Trage Weg?
Trage wegen zijn wegen en paden voor niet-gemotoriseerd verkeer. Ze zijn in de eerste plaats bedoeld voor wandelaars en fietsers. Trage wegen kenmerken zich ook door hun openbaar karakter: de wegjes mogen door het publiek gebruikt worden. Ze kunnen zowel door dorpskernen lopen als door velden en bossen. Soms zijn het zelfs jaagpaden.
Functies Trage Wegen
- veilige verbindingen naar school, naar het werk of naar de winkel
- ideale routes om op zondag langs te wandelen, fietsen of paardrijden
- een mooie kijk op het kleurrijk landschap
- een thuis voor vogels, kleine zoogdieren en insecten
- toegangs- en doorgangsweg voor landbouwverkeer
- rijk historisch verleden met een stukje streekgeschiedenis
- tracés van de wandel- en fietsroutes
Gemeentelijk beleidskader trage wegen
Het Gemeentewegendecreet van 3.5.2019 geeft lokale besturen zeggingskracht over hun gemeentewegen, waartoe ook de trage wegen behoren. Het decreet legt de nadruk op zachte mobiliteit door op een veilig wegennet en de uitbouw van een fijnmazig netwerk aan trage wegen te focussen. Het opmaken van een beleidskader is een decretale mogelijkheid voor lokale besturen om deze doelstellingen te realiseren.
De gemeente Kortenaken wenst zich in te zetten voor het creëren van veilige verbindingen tussen de verschillende dorpskernen binnen de gemeente. Ze wil de versnipperde trage wegen terug laten samenhangen. Deze veilige verbindingen zijn vertaald naar twaalf wenslijnen:
verbinding tussen Miskom en Kortenaken;
verbinding tussen Kortenaken en Waanrode;
verbinding tussen Waanrode en Miskom;
verbinding tussen Waanrode en Kersbeek;
verbinding tussen Kersbeek en Miskom;
verbinding tussen Kersbeek en Ransberg;
verbinding tussen Miskom en Ransberg;
verbinding tussen Kersbeek en Hoeleden;
verbinding tussen Hoeleden en Stok;
verbinding tussen Hoeleden en Ransberg;
verbinding tussen Stok en Ransberg;
verbinding tussen Ransberg en Kortenaken.
Het beleidskader werd in samenwerking met Interleuven en Trage Wegen vzw opgemaakt en werd definitief vastgesteld op 25 januari 2024 door de gemeenteraad van Kortenaken.
Bijlage 1: Toegankelijkheidskaart trage wegen
Bijlage 2A: wensbeeld traag netwerk
Bijlage 2B: Wensbeeld traag netwerk met trage wegen
Bijlage 3: Strategische punten binnen de operationele beleidskeuze uitbouwen van het netwerk
Bijlage 4: